Meester Maurice

Meester Maurice werkt sinds 2013 als kunstenaar in de klas op Texelse basisscholen. Binnen zijn eigen discipline beeldende kunst heeft hij modules ontwikkeld voor onderbouw, middenbouw en bovenbouw van het primair onderwijs.

Maurice is beschikbaar voor KunstVrienden en geeft dit seizoen het ATELIER Visual Thinking Strategies.
Daarnaast is hij beschikbaar voor CultuurModules op maat. Mail Malou als je Maurice wilt inzetten in de klas.

Aquarelleren
Het schilderen met transparante waterverf biedt veel mogelijkheden: van experimenten met vervloeien, via inkleuren van een pentekening tot “schilderen in de buitenlucht”.

Tekenen
Er zijn verschillende modules: zelfportretten, stillevens en landschappen.
Van intuïtief krabbelen tot doelgericht ontwerpen. De eigenschappen van verschillende tekenmaterialen (pastel, potlood, houtskool, stiften en markers) leren kennen en beheersen, alsook het ontwikkelen van motorische vaardigheden en het ontwikkelen van het eigen handschrift en tekentstijl.

Druktechnieken
Met de kleurbouw werken we met stempels, in de middenbouw staan sjablonen centraal en voor de bovenbouw is een programma met gutsen en zagen ontwikkeld.

Visual Thinking Strategies
Het praten over kunstwerken, het duiden van betekenissen krijgt vorm in de methode Visual Thinking Strategies. Het programma is strak en duidelijk. Er wordt gewerkt in een rustige sfeer, leerlingen formuleren zorgvuldig en de gespreksleider parafraseert. De structuur is eenvoudig en de afspraken helder.

In 2019 ontwikkelde Maurice in samenwerking met de Kompasschool KunstVrienden. Een jaar later werd het programma ook beschikbaar gemaakt voor leerlingen uit het NT2-onderwijs. In 2024 is duovorm ontwikkeld voor De Bruinvis: KunstMaatjes.
Leerlingen werken 3 of 4 sessies van 1 a anderhalf uur samen met een kunstenaar. De interesses en het kunnen van de leerling zijn het vertrekpunt. Samenwerken het middel en het belangrijkste doelen zijn de leerling het creatieve proces te laten doorlopen, zich bewust te maken van de kracht van expressie en het gevoel van eigenwaarde te vergroten.

Maurice heeft daarnaast de afgelopen jaren gewerkt aan programma’s die cultuurparticipatie van kinderen en jongeren stimuleren: binnenschoolse en buitenschoolse programma’s over filmeducatie en erfgoedonderwijs.

Cultuurkompas in je mailbox